Fiasko er en mulighed

Jeg skrev en artikel om netop dette emne med den samme titel et par år siden.

And… Det var en temmelig anstændigt artikel om jeg så sige mig selv!

Jeg tabte den. Gået. Slettet ved en fejl med ingen backup!

Tale om ‘ironisk’…

Nå, bevæger sig fremad (tip) – i de år, jeg er kommet i kontakt med en bred vifte af forskellige mennesker fra alle samfundslag. Nogle ekstremt rige, så disse helt modsat. Nogle meget velkendte – andre, der gerne vil aldrig deres 15 minutter berømmelse.

Erhvervsfolk, kolleger, ansatte, venner… listen bliver ved og ved.

De har alle (ligesom dig og mig) én ting til fælles. Fiasko.

Jep – er vi alle fejl på noget. Eller vi har alle mislykkedes på én til eller andet… Og det er mere end sandsynligt, vi vil alle ikke igen på noget.

Hænderne op alle jer der har aldrig lykkedes ikke på noget?

Relationer, arbejde / beskæftigelse, eksamener, slankekure, holde fit & motion, udsmykning, havearbejde, holde kæledyr, D.I.Y., penge, gåder, konkurrencer, madlavning, gambling, auditions, interviews… og næsten alt!

Det behøver ikke at være en massiv ‘fiasko’ – nogle gange disse sker, men noget, der går galt, du har rodet op, du ikke kan gøre… Er fiasko.

De fleste ægteskaber ender i skilsmisse.

De fleste nye små virksomheder i den virkelige verden, sammenbrud inden for de første to år.

De fleste folk forsøger at tjene penge på internettet – ikke.

CENTRALE er her, er hvad du gør når det sker? Hvordan håndterer du det? Hvad sker der næste?

Løsningen er en simpel formel jeg har fortalt folk i årevis. Uanset om det er venner, kunder, medarbejdere, peers… Om jeg gør det som en del af et motiverende kursus, eller bare ligetil rådgivning… Formlen er nøjagtig den samme.

Hvordan du anvende formlen kan variere fra ‘Passiv pre-Event stil’… op til ‘ Aggressive efter begivenhed stil.

Hvad taler jeg om?

Det er ligesom klippede en switch inde i dig… fra passive kender’ jeg alle trin’… til de mere aggressive ‘ Ive GOTTA gøre det nu…»

Har du nogensinde set de klassiske komediefilm ‘Fly’?

Kabinepersonalet forklarede omhyggeligt alle sikkerhedsprocedurer til passagererne.

Men når ‘katastrofe’ – alle helvede bryder løs! Alle panik! Alle instruktionerne gå ud af vinduet!

OK – var det en film. Men lighederne til virkelige er hverdagskost.

Vi ved ofte, hvad vi skal gøre – men vi finde undskyldninger for at ignorere det.

Hvis du blot ‘give ‘ og ikke gør noget – hvad er du forventer som et resultat?

“Det var ikke min skyld…”… måske var det ikke.

“Systemet virker”… Hvad så?

“Nogen fortalte mig at gøre det”… og hvis de fortalte dig at hoppe ud fra en klippe?

“Computeren har lavet en fejl…” Åh virkelig?!

“Nogen kritiseret mig”… Komme over det.

“Jeg er bare ikke godt nok”… Vælg ikke at være.

OK – tid til et par citater… Og hey!… disse var ikke skrevet af nogen uden grund!

«Prøv… Prøv… og prøv igen.

‘Hvis du gør altid, hvad du altid har gjort, vil du altid få hvad du altid har haft’.

Jeg kan virkelig godt lide at sidste en – måske ‘præcis’ ordlyden er lidt forkert, men den underliggende betydning i rock-solid (og det kan tage et minut eller to forstår, hvor det kommer).

Hvis du foretrækker at gøre undskyldninger og simpelthen Afslut – fair nok. Dit valg.

Men hvis du simpelthen ikke er tilfreds med denne mulighed… Så er der 3 vigtigste faser du skal løse.

For det første, du skal bare acceptere det. Indrømme dig selv at du ikke har. Det lyder let ikke sandt? Men i virkeligheden kan det være langt sværere, end du tror.

Denne del er vigtig, fordi det kan betyde en ændring i holdning. MED VENLIG HILSEN.

Stoppe skyde skylden på andre, hvilket gør undskyldninger og blot at give. Dette kan være en større ændring i tankegangen, men er vigtig, før du kan gå til næste trin. Acceptere, at ‘det’ ikke har fungeret. ‘Det’ gik galt. ‘Det’ er en blindgyde. Ikke Tilpas / mildne det. ‘Accept’ fase kan ikke normalt være vellykket indtil den første vrede fiasko er aftaget.

Næste – en anden vigtigste skridt er at lære fra det.

Analysere situationen. Gennemgå, hvad der skete. Gøre notater. Diskuter det med mennesker / venner / kollegaer… Men gør det klart og med et åbent sind. Forsøge at udvikle nye metoder, rutiner, regler… der vil undgå en gentagelse af, hvad der skete sidste gang.

Bemærk – Hvis stadiet ‘lære’ du begynde at pege fingre ad andre, eller bebrejde system osv., betyder det, du ikke har bestået den første fase – accept.

Når du har lært fra det – er den sidste fase enkel. VIDERE.

Fremad – ikke holde tilbage, lad ikke ting holde dig tilbage. Fordi når du har accepteret det, lært af det – så intet bør være i stand til at holde dig tilbage.

Tage, hvad du har lært, anvende det, bruge det – komme i gang!

En lille advarsel her. Nogle gange plejer det simpelthen fungere. Du vil komme igennem faser, gøre alting rigtigt – kun for at mislykkes igen. Hvis dette sker, bare gå tilbage til trin 2 – og starte igen.

Husk et af disse ordsprog tidligere? … Prøv, prøv og prøv igen.

SÅ, formlen er simpelthen.

F + A + L + M.

Fail.

Acceptere den.

Lære af den.

Videre.

Du kan bruge din egen variant der passer til dine behov. Og dette gælder for erhvervslivet (både online og offline), plus alt i livet.

Men kan du huske den anden ‘siger’ fra tidligere?

‘Hvis du gør altid, hvad du altid har gjort, vil du altid få hvad du altid har haft’.

Vellykket mennesker – uanset om de er millionær forretningsfolk, eller måske dem, der synes at være ‘heldig i kærlighed «, at mennesker overvinde modgang, skader, uheld eller handicap-har alle én ting til fælles.

De holder ikke op når det bliver hård.

De accepterer, lære og flytte fra fiasko.

Der er en sætning… ‘Fiasko er ikke en mulighed’.

Jeg er uenig. Fiasko er ikke noget du bør stræbe efter (naturligvis), men hvis du ved hvordan man skal håndtere det, når det opstår, er det ikke nødvendigvis verdens ende!

© Copyright 2005 – alle rettigheder forbeholdes på verdensplan.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.